onsdag 9 april 2014

Gräva en grop åt andra...?


Nej, men en åt mig själv har jag grävt nu i helgen. Jag for ut till Linds handelsträdgård i lördags, och hela plantskolan var välfylld av träd och perenner, så nu är säsongen igång *JAA!* Jag kollade alla tänkbara träd och tog kort på ett gäng etiketter, sen hem och googla - hm, vad gjorde man innan google? Ja, och så läste jag förstås i min nya bok om träd som jag köpte på bokrean. Ja, så hela lördagen gick jag i funderingar, så till den grad att jag drömde om träd (jag vet, nördigt va?) 

Tillbaka till Linds på söndagen, med make och släpkärra i släptåg. Trots god research fortsatte jag att vela lite fram och tillbaka - det fanns ju flera som jag ville ha - men till slut så fick jag med mig två träd hem! Ett är nu i jorden, det andra får vänta tills jag har köpt hem fler störar, för det glömde vi förstås...

Vad det blev? Det blev en Rödlönn, Acer rubrum samt en Klotrobinia, Robinia Umbraculifera. Lönnen skall visst ha fantastisk höstfärg och Robinian är ett träd jag länge haft på "vill-ha-listan".Jag är så nöjd med mina inköp, tror det blir riktigt bra! Tycker nästan redan att det känns lite mer ombonat ;) 

5 kommentarer:

  1. Det är verkligen mycket att tänka på när man planterar träd, storlek, färg, form m m. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Bra val där! Kommer att bli jättefint...jag måste nog avlägga ett besök på plantskolan snart...det saknas ett och annat i trädgården!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  3. Två fina träd, hade en Klotrobinia i min förra trädgård, kommer o köpa en ny för jag saknar den.
    Ha det gott.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  4. Åh, så fint det kommer att bli när de har vuxit till sig lite! Fina val du gjorde!
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  5. Du planerar! Jag impulsköper mina träd och när jag sen kommer hem börjar jag fundera på VAR det ska få plats "hahaha" Skoj när man får något man suktat efter Robinian är jättefin, Lönnen får jag allt Googla ;) Impulsade ju en fin lönn i förrfjol och det ångrar jag inte en sekund!
    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!