måndag 17 mars 2014

Säsongens projekt

Nu börjar jag så smått att fundera på vilka projekt jag skall ta tag i den här säsongen. Ett av dem är egentligen en fortsättning på vad vi startade för två år sen. 
Det gäller denna sida, av huset, vårt forna fulhörn, kika gärna här om ni vill se hur anskrämligt det såg ut för tre år sen... Året därpå sattes nytt staket upp, som sedan fick stå till sig ett år innan det målades i somras. Men det är några detaljer som återstår för att jag skall vara nöjd. För när buskar och träd (som stod i staketgränsen) försvann blev det väldigt kalt och öppet, och jag vill ha mer insynsskydd mot grannen. Som visserligen är mycket trevliga men på nåt sätt vill man ha lite mer "privacy.." ;)

Det blir ju inte alltid som man räknar med heller... Ni ser det stora trädet bakom planket? Tyvärr tog ju vinterstormarna det, så det blev ännu mer kalt...

...nämligen så här. 

Så nu kliar jag mig i huvudet och funderar på hur jag skall göra för att få till lite insynsskydd och få det lummigare på den här sidan. Borta vid planket finns redan en liten kullerstensrabatt med funkior och en ros. Vet inte om det syns så tydligt men mitt på gräsmattan står en magnolia. Och mot det nya staketet finns två rosor som jag planterade i somras. 

Nu har jag lekt lite grand i Photoshop och skissat fram ett förslag. Två nya träd och en buske, samt en fortsättning av kullerstensrabatten, med de befintliga rosorna samt några nya perenner. Vad tror ni? Blir det för mycket på den här lilla ytan? Eller behövs det mer? Det kan förstås bli trångt framöver när magnolian har växt till sig, kanske skall flytta den redan nu...(?) 
Sett från ett annat håll. Busken längst till höger är en Schersmin. Jag vill helst ha kullersten längs med hela rabatten, inte bara kanten så att säga, det blir mindre ogräsrensning och inte så "prickigt" på staketet av jord som slår upp när det regnar, men det går ju åt en jäkla massa sten, så vi får se om det blir en "vanlig" rabatt istället. Hur som helst är jag jättesugen på att starta med det här projektet. Men först skall det blir lite varmare och så skall jag klura på vilka träd och vilken buske jag skall ha...

6 kommentarer:

  1. Svårt att råda när man inte vet hur stor ytan är... Jag satte två stora bambuplantor i muren som insynsskydd mot vår granne. Fördelen med bambu är ju att den skyddar lika bra hela året :) Det kan kanske vara ett alternativ istället för ett träd eller en buske? Men man bör tänka på är att välja en sort som inte sprider sig hej vilt bara.
    Kram gittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom på att träd bör kanske diskuteras med grannen om de kommer att sträcka sig in på deras tomt när de står så nära staketet?

      Radera
  2. Jag har en förkärlek för elefantgräs. De blir ordentligt höga ruggar som ger insynsskydd samtidigt som de har en härlig rörelse i bladverket. Tillsammans med hosta blir det jättevackert. Träd är ju jättefint såklart. Det finns ju en massa vackra sorter men de är ju relativt långsamväxande.
    Sen kan man ju alltid använda skärmar av något slag. Flätad pil är fint och ger ett mjukt intryck.
    Tja, svårt att råda som sagt. :-) Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ska bli intressant att följa ditt projekt. Mina grannar nybyggarna har sågat ner den tjocka fina häck som de hade mot vår tomtgräns. Nu är det bara kala stammar kvar av den och det lär dröja innan vi får något insynskydd av den häcken. Funderar om jag kan sätta något snabbväxande på vår sida. Tyvärr kan jag ju inte säga att de är trevliga, utan snarast väldigt mycket tvärtom.
    kram M.E

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt när man har hela trädgårdssäsongen framför sig? Men när man, som jag, får leveransbesked om en massa rosor redan nu blir det också lite stressande. Jag tycker att du borde kunna få in en hel del pioner på ytan du visar. Varför inte riktigt fin buskpion.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  5. Blir osäker på om jag redan har skrivit det här, eller om det var hos någon annan, så förlåt om jag "tjatar". Om insynsskydd är största bekymret hade jag valt att sätta en luftig staketspaljé vid gränsen och plantera klängväxter där. Finns ju allt från klematis till rosor att välja, beroende på vad man tycker om. Fördelen med dem är ju att de håller sig på er sida tomtgränsen och att det går snabbt att få insynsskydd. Eventuellt kan man ju också sätta ettåringar, typ blomman för dagen, som hjälper till första åren. Ni kan ju komplettera det staket ni redan har med högre stolpar mellan staketsektionerna som möjliggör att man bygger en spaljédel ovanför. En rabatt framför tomtgränsen/spaljén låter som en jättebra idé, tänk vad många fina växter du får plats med där! :) Jag gillar träd och tycker absolut att ni ska sätta det också, men de ger ju mer tak och mindre insynsskydd. Praktmagnolia växer långsamt (men blir desto större med åren), så sätt den med rejält med plats runt om. Önskar att jag hade gjort det... ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!