tisdag 30 juli 2013

Vi har det bra

Vi fick brev från vårat fadderbarn häromdan. Vi brevväxlar och det brukar bli ett par brev varje år.
Han bor i Kina och är 11år, alltså ungefär lika gammal som vår yngsta dotter.
Kinapojken berättade att hans pappa arbetar som "migrant worker" och att han sänder  hem pengar varje månad. Det framgick inte hur ofta pappan kommer hem till sin familj, men det verkar ju inte vara varje månad precis...

Kinapojken berättar vidare att hans mamma följer honom till skolan på söndageftermiddagarna och hämtar honom på fredageftermiddagarna. Tänker på mina egna barn och hur nära de har till skolan, och hur bra vi har det som får träffa varandra varje dag! Och visst pendlar mina barns pappa också till sitt jobb, men han kommer i alla fall hem varje vecka.

Vi var vid Ekstakusten häromkvällen, ett av våra favoritställen på ön, och jag satt där och reflekterade över hur bra vi har det - på många plan, i stort och smått.

Jag satt där i shorts till 22-tiden och det var ljumt i luften. Så skönt och vad härligt det är med våra årstider - så kallt och ruggigt men ändå vackert med snö och kyla på vintern, och så varmt och skönt och vackert i naturen på sommaren!

Vad underbart att kunna sitta vid en strand så sent på kvällen, med knappt några kläder på sig, sitta och njuta av utsikten, sitta med sin familj; med sina barn som har sommarlov från sina skolor (som är gratis), i ett land där vi är förskonade från krig och jordbävningar.



Jag har råd med mat och kläder, och kan sticka iväg med bilen till stranden bara för att jag känner för det. Jag bor här på Gotland, en fantastisk ö på många sätt, jag bor precis där jag vill bo, här är vackert och här har jag växt upp, här har jag min familj och mina rötter...
 
Kram på er!

ps. bilderna är tagna i fredagskväll. Idag är vädret något helt annat, det har regnat hela dagen men det är välkommet!

11 kommentarer:

  1. Javisst har vi det bra! Och så viktigt det är att som du värdesätta vardagslivet, att se det lilla i det stora. Tacksamhet är ett undervärderat ord... vi har så otroligt mycket att vara tacksamma över!

    Här har äntligen regnet kommit! Somliga björkar är redan gula och det ser höstlikt ut på vissa ställen. Hoppas det regnar rejält hela natten!

    Ha det gott på din ö!
    Kramar Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder, underbart skrivet, så underbara reflektioner!
    Kramar från Törnrosa

    SvaraRadera
  3. Jag blir så glad att läsa när någon har fadderbarn. Tycker att det är allt för många som bara struntar i detta. Vi har en tjej på ungefär lika ålder som er från Bolivia (vår dotters födelseland), vi har haft henne länge och det är så roligt med alla dessa teckningar mm hon skickar.
    För oss är det egentligen en väldigt liten peng i månaden och om man tänker efter hur mycket skit man unnar sig varje månad är detta en droppe i havet. Men för henne är det hela skolgången, kläder och böcker som betalas.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  4. Fint skrivet och fantastiska bilder från en av mina favoritplatser. Ha det bra i regnet :) Karin

    SvaraRadera
  5. Underbara foton. Och fint skrivet . Kram

    SvaraRadera
  6. Och här finns dina vänner <3
    SÅ fint,SÅ sant!! Vi behöver tänka på allt gott oftare!!
    Kram från Namnen

    SvaraRadera
  7. Jag säger det hela tiden, att vi har det bra,(även om man klagar på ett o annat), alla bör göra en resa till något sådant land.
    Kanske man då får en gnutta förståelse hur jäkla bra vi har det.

    Vackra solnedgångar får även 'de' där borta se, men om de kan njuta av dem vet jag inte.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  8. Bra skrevet og akkurat det du skriver om er det viktig å huske på og være takkknemlig for. Jeg synes mennesker sutrer over så mye og det er så pinlig å høre på dem noen ganger. Det er litt viktig å være takknemlig for det man han og samtidig ha litt perspektiv på sitt liv, hvor man bor og mulighetene sine. Selvsagt finnes det jo tilfeller hvor man må kunne klage litt, som når vaskemaskinen ryker for femte gang på et år

    Så vil jeg bare avslutte med å si at bildene er virkelig kjempeskjønne og nydelige.

    Nyt sommeren videre!


    SvaraRadera
  9. Ibland får man sig en tankeställare, vilket man får tacka för! Nu kanske man inte klagar på fåniga småsaker på några dagar!!

    SvaraRadera
  10. Jag håller med dig min kära syster. Vi har det SÅ bra. Vi gör vad vi vill o lite till medan andra har det betydligt svårare. Man behöver reflektera lite ibland o bara vara nöjd. Kramar från din äldsta syster

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!