måndag 18 december 2017

Lakritskola

Julveckan är här, och som sagt, snart dags för julgodis. Har inte bestämt ännu vilka sorter det blir, men en sort är i alla fall självklar, en som jag gjorde för första gången i fjol. Laktritskola! Om ni som jag är galen i allt som stavas lakrits, så måste ni bara prova detta! Det kan vara den godaste julkola jag någonsin ätit. Men jag tror jag väntar till dagen innan julafton, annars lär det inte finnas några kvar till jul... 😋


Lakritskola
100 g smör
2,5 dl socker
2 msk lakritspulver
3 dl grädde
1 dl farinsocker
2 msk glykos
1/2 tsk vaniljsocker
flingsalt

Smält smör och socker, koka ett par minuter och tillsätt sedan det andra (utom flingsalt) och låt småkoka tills den är ca 125 grader, eller gör kulprovet för att se när den är klar. Det tog ca 20 minuter. men det kan ju variera utifrån hur hårt den kokar. När den är klar så häll ut smeten i en form som är ca 20 x 25 cm, strö på flingsalt. Låt stelna i rumstemperatur, skär sedan i rutor. Ät och njut... 

2 kommentarer:

  1. Inte en enda godis ska jag göra till jul - vi äter ju inte sånt sen många år tillbaka. Det enda jag ska köpa är en ask med choklad, det kan vara gott. Att vi inte äter sötsaker bottnar sig i att Rolles mamma jobbade hos en godistillverkare när Rolle var barn. Alltså föråt han sig.....och jag ska absolut inte äta sötsaker, inte bra för mig!
    Såg på min blogg att du gillar gröt. Själv gillar jag det inte alls, men jag kan äta den lyxigare varianten kokad med grädde och med massor med socker, ingefära, kanel och russin på. Men vill helst inte bjuda på det!
    Istället brukar jag göra en fantastisk engelsk cheesecake med citronsås och massor med - lite udda - färska bär på. I år får den ett rött rinnande dekorativt lager med hemgjord plommonmarmelad på och så ska jag se vad jag hittar för grönt att dekorera med.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt kola du lyckas skära! Min kola får jag alltid klippa i bitar, har aldrig lyckats få till såna perfekta bitar.

    Må gott... nu får du snart sluta med såna här inlägg, hihi! Jag har en hel mapp med bara dina recept, orkar inte mer nu!!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!