söndag 21 maj 2017

En näva kommer sällan ensam....

I fredags eftermiddag, när det var så varmt att man inte orkade vara ute, åkte jag istället till Linds Handelsträdgård, och botaniserade bland perennerna. Har inte gjort det på länge, det är ju liksom lite fullt i mina rabatter, så när man väl gör en ny rabatt är det ju så himla roligt! 
Jag var ute efter perenner till min nya rosenrabatt. Här finns alltså fyra olika sorts rosor, i gul-aprikosa färger, samt en luktolvon, som blommar nu! När det blev lite svalare ute, passade jag på att plantera, därav den lite mörka bilden. Det var ljuvligt skönt ute, det var fredagsmys på hög nivå för en trädgårdsnörd! Om ni undrar varför det är stängsel runt rabatten, så kommer svaret här: 

Sonja, 10 veckor, har gnagt på mina rosor.... grrr, så det får vara stängsel ett par veckor till, så rosorna hinner komma upp lite... Man kan ju förstå att det kan vara lockande, när det sticker upp som små "pinnar" ur jorden....


Nåväl, det blev fyra olika sorters nävor i olika lila toner, samt stäppsalvia och en Grå Frossört (också den i en lila ton), vilken jag aldrig hade sett förut. Jag hade lite dålig koll på hur många plantor jag behövde, jag planterar ju alltid för tätt, men nu tyckte jag att jag höll avstånden rätt bra, men ni skall se att det blir trångt här med! Jag skall nog komplettera med någon låg kantväxt har jag tänkt, hittade inget jag ville ha just nu. Hade ju även tänkt ha ett träd i den här rabatten, men vi får se hur det blir med den saken. Inte förrän i höst i så fall, med tanke på bevattningsförbudet...

...mm, det här blir en härligt doftande rabatt, med alla rosor, men också denna luktolvon, jag blev nästan lätt berusad av doften när jag låg där och planterade, men det var ju fredagskväll så det var väl rätt ok... 😘


Jag tog in ett par kvistar till badrummet, där passar det ju bra med lite väldoft!

Även lördagen var "olidligt" varm... men i dag är det 10 grader svalare, skönt om ni frågar mig...

2 kommentarer:

  1. Ja huuu sommaren kom blixtsnabbt! Varmt som tusan...
    Pustar ut i skuggan idag! Måste vänja mig lite.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Kommer säkert att bli fint, nävor är ett säkert kort! En har även hittat till min balkong!

    Lycka till med rabatten och hoppas hundstoppet hjälper?

    Glad måndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!