fredag 10 november 2017

Dubbla mandelkakor

Behöver ni tips på farsdagspresent? Fäder - åtminstone om de kommit upp lite i åren - tenderar ju ofta redan ha det mesta... Men om pappa gillar sötsaker, så kan man ju alltid baka några kakor.  
De här dubbla mandelkakorna är ena riktiga godingar... Jag tror jag sagt det förut, att jag är löjligt förtjust i kakor som det är mandel i. Lägg därtill socker och äggvita så det blir som lite seg maräng, och så smörkräm på det, så kan det ju inte bli annat än gott....

Det här receptet har jag fått av en vän, och de heter egentligen Fröjds delikatesser. Så här gör man: 

200 g mandel 
3 stycken bittermandel
4 stycken äggvitor
5 dl florsocker

Smörkräm: 
100 g rumstemperarat smör
1 äggula
1 dl florsocker

150 gram blockchoklad
kokos

Skålla, skala och mal mandeln. Vispa upp äggvitorna till ett hårt skum. Blanda försiktigt i florsockret och den malda mandeln. 

Klicka eller spritsa ut 20 stycken kakor på plåtar och grädda i 175 grader i ca 10-12 minuter. Låt svalna. 
Rör ihop smörkrämen, och lägg ihop två kakor med varandra med smörkräm emellan. Dela dem sen i två delar med en vass kniv. Smält blockchokladen och doppa snittet på kakan i choklad, för att sedan doppa den sidan i kokos. Klart! 

Sen kan man ju slå in dem lite vackert i en påse, så blir det ju faktiskt en ganska fin present, eller hur! 

5 kommentarer:

  1. Tack, tack! Ska jag göra till mitt adventsfika. Verkar urgoda och inte likt något annat kakrecept jag sett.

    Trevlig helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Vilka smarriga kakor- Jag säger som du.. mandel och nötter i kakor gör mig svag och maräng. Mums! Kul att se något som jag aldrig sett innan oc mandelkvarnen gör mig alldeles knäsvag. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ser supergoda ut, jag älskar kakor:) Tack för receptet.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Dina bilder inspirerar verkligen! Maken älskar kakor så ok, jag snor ditt recept rakt av :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också allt med mandel och nötter! Jag har en annan variant på dessa kakor där de inte delas, men det här var ju bättre och snyggare. De blir ganska stora odelade.
    Snygg mandelkvarn också!
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!