söndag 5 mars 2017

Trädgårdstips

Nämnde häromdagen, att det var klent med trädgårdsinlägg här, och det måste vi ändra på! 

I min presentation här ovan, berättar jag att jag inte var ett dugg intresserad av trädgård, när vi flyttade hit. Jag och mannen hade haft ett hus tillsammans förut, med tillhörande trädgård, bland annat med en hel del exotiska växter i rabatterna (med ett flertal exemplar från Botaniska trädgården... jag vet, jag skäms när jag tänker på det så här i efterhand) som vi - läs maken - fick så igen... för själv var jag som sagt inte ett dugg intresserad... 
Bild tagen precis innan vi flyttade hit 2000.
Sen flyttade vi alltså hit - med en mellanlandning på ett hyrt ställe under ett antal år, med bara gräsytor runtomkring - och jag fick åter en trädgård att "ta mig an". Den här trädgården bestod av en massa tallar och granar, tre fruktträd, samt en långsmal rabatt under altanen, i rakt söderläge, och en (o)gräsmatta (som jag faktiskt ännu idag inte fått bukt på ordentligt). Nåväl, det var inte vackert. Barrträden skulle bort, det var vi överens om, sånär som på två stycken, som jag ville behålla "ett tag". Den sista åker faktiskt nu i vår, och den andra togs bort 2009, när mitt trädgårdsintresse hade fått fart "ordentligt", och det behövdes mer plats för en stor rabatt...;-) 


Varför skriver jag om det här nu då? Jo, jag fick ett par så gulliga kommentarer för ett tag sedan, av två olika tjejer som skrev att jag inspirerade dem, och är det något som jag blir inspirerad av, så är det såna kommentarer, live eller via bloggen! Den ena tjejen, som även skrivit om min blogg här, ville gärna ha nybörjartips... så därför tänkte jag, att varför inte dela med mig av några sådana? Kan det inspirera eller hjälpa någon blir jag glad, och ni som redan "kan allt" får gärna lägga till, om ni har andra erfarenheter än det jag beskriver, jag kan ju bara säga hur jag har gjort och hur det har funkat hos mig. För det här med trädgårdskunskap är väl inte någon direkt vetenskap. Man kan göra på många olika sätt, även om det finns en del grundläggande saker man kan tänka på för att det skall underlätta, om man vill ha en fin och grönskande trädgård. 

Så - i nästa inlägg börjar mina trädgårdstips för nybörjare, håll tillgodo! 

5 kommentarer:

  1. Superkul idé!
    En sån skulle jag ha behövt när jag började för Oj! vad många onödiga vägar jag har tagit istället för att gjort rätt på en gång!

    Kör hårt!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Jättebra idé! Många vill veta hur de ska börja... och hur de ska lägga upp arbetet med att forma sin egen trädgård. Kanske ger den någon lite genvägar också, vi som har/haft trädgård har många misstag som vi kunnat undvika om vi funderat och planerat lite före! Ska bli kul att följa din väg även om jag varit med nästan från början!

    Ha en fin vecka!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Kul! man kan läsa om sånt hundra gånger tycker jag. Mitt nya jobb kommer ju handla lite om att hjälpa folk att planera rabatter m.m Ska bli kul. Jag får läsa på hos dig ordentligt så att jag kan. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Bra idé! Skönt som nybörjare att det finns andra som delar med sig av sin erfarenhet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Nybörjartips borde jag också ta till mig. Får se om jag får ett större intresse för trädgård så småningom. Jag vill ju ha en fin trädgård, men jag vill inte göra särskilt mycket för att sköta den.
    Rensa är inte så kul tycker jag, men blommor tycker jag ju om. Svår kombo det där...
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!