onsdag 8 mars 2017

Trädgårdstips del 3 - växterna

Jag gillar enkla, robusta växter, som det inte behöver fjäskas för, om man säger så. Här kommer några tips på sådana växter: 

Daggkåpa. En mycket tacksam växt, som snabbt växer till sig och fyller ut bra i rabatten, utan att för den skull sprida sig ohämmat. Den är utmärkt att ha i framkant av rabatten, och den tål både sol och halvskugga. När den växt sig lite för stor är det "bara" att dela den och vips har man två plantor. Bara inom citationstecken för det krävs lite styrka att komma igenom den, men det funkar bra med en såg! Ett plus med denna perenn är att den är vacker även när den inte blommar. 

Ännu en bra kantväxt, men lite lägre än daggkåpan är Alunrot. Lite långsamväxande och tar aldrig över. Finns i väldigt många olika läckra bladfärger, gröna, gula, rostfärgade, purpur. Den har man främst för bladverket men den blommar även med små söta blommor. Trivs i både sol och halvskugga. 
Här daggkåpa och alunrot i framkant.

Stäppsalvia. Har du en solig och lite torr rabatt så är stäppsalvia ett alldeles utmärkt val. Finns i olika nyanser av lila/blått, samt vitt, och i olika höjder. Jag har både låga som kantväxter, och en lite högre sort i mitten av en rabatt. 
Pioner! Så vackra och lyxiga, och ändå inte ett dugg "snobbiga", om man nu kan säga så om en växt. Lättskötta och tåliga och kan bli riktigt gamla! Det enda är väl att man får vänta lite på blomningen, det kan ta ett par tre år innan de visar någon av sina blommor. Sen är ju blomningen kort, men underbart är ju kort! Det finns dessutom massor av olika pioner, både tidigblommande och senblommande, så har man flera så kan man få en lång blomningstid. 

Det viktigaste egentligen när man skall lyckas med pioner, är själva planteringen. De får inte planteras för djupt! Har du köpt en krukodlad så är det ju bara att plantera på samma nivå som den står i krukan, men har du köpt bara rötter, så tänk på att de röda små "knopparna" inte skall hamna mer än ett par centimeter under jorden. Plantera helst inte pioner där andra pioner har stått, eftersom jorden då kan vara "piontrött". Annars är de inte kräsna på något sätt, och att det inte går att flytta pioner är en myt, det har jag gjort och det har gått utmärkt! 
Rosa fluffig pion med Stjärnflocka, finns i vitt och olika rosa nyanser. Trivs både soligt och lite halvskuggigt, och är väldigt söt i buketter - ja det är ju pionen med förstås!  

Löjtnantshjärta. Finns i både vitt, rött och rosa. Utsökta små blommor, som små konstverk! Blommar på försommaren, och efter blomning kan bladen vissna ner, så tänk på att ha något senblommande bredvid,så det inte blir ett "hål" i rabatten. Trivs bäst i lite skuggigare läge. 
Fänrikshjärta, finns även den i både rosa, röd och vit. Lite mer oansenlig än löjtnantshjärtat, men blommar en längre period. Vill också ha halvskuggigt. 
Ännu en sort som föredrar skugga, nämligen Funkior. Finns en uppsjö av olika sorter, men gemensamt för dem är att man odlar dem för sina blad, även om de blommar med smala stänglar. Finns stora och små, och helt gröna, vit- eller gulrandiga, grågröna... 
Här har jag funkior som kantväxter i min stora rabatt, på skuggsidan. 
Ännu en skuggrabatt, med Koreansk plymspirea, fänrikshjärta, funkia och ormbunke.

Något riktigt högt  och bra att ha i bakkant på rabatten, är Rosenflockel, här till höger. De är senblommande och trots sin höjd - ca 2 meter, så behöver den nästan inget stöd. Även den gula Dagögan kan bli rätt hög, men kan behöva lite stöd. 

En solälskare är den Kinesiska Kärleksörten. Finns i lite olika rosa färger och även i vit. Den är riktigt lättskött och tålig, tål torka bra. Funkar även utmärkt att ha i kruka, året om. Lätt att föröka, plocka några kvistar och ställ i vatten, och när de fått rötter så planterar man ut dem i rabatten.  
Höstanemon. Finns i vita och  olika rosa nyanser. Vissa sorter sprider sig rätt rejält, medan andra håller sig på plats. Blommar i augusti och september, när mycket annat har blommat över. Det man skall tänka på är att den vill planteras på våren för att ha störst chans att klara sig. 
Rudbeckia eller Solhatt som den även heter, är också senblommande. 
Plymspirea är en trevlig växt, som kan blir riktigt stor och hög, och som är vacker solitär. 
Rosor då? Nja, lite kinkiga är de allt, många sorter drar lätt på sig sjukdomar, de kräver mycket vatten och näring och bra jord. Jag har haft mina duster och gett upp på flera stycken, men några trivs riktigt bra här hos mig. Och några rosor det vill man ju allt ha i sin trädgård ändå, eller hur? Man får helt enkelt läsa på om vilka sorter som är extra friska och tåliga, när man skall välja sort, och inte bara falla för dess skönhet, vilket förstås är lättare sagt än gjort... Mina mest lyckade rosor är Louise Bugnet, Lykkefund, Queen of Sweden och Constance Spry (på bild ovan).

Några växter man skall "akta" sig för då...? Tja, det är väl lite hårt sagt, men när man köper till exempel silverarv, malva, rosenplister, bergormot och lammöra får man väldigt mycket för pengarna, om man säger så... De sprider sig, och det kan vara välkommet om man vill det! Man skall bara vara medveten om att de gör det! 

Malva vid studsmattan...


Sen får man ju inte glömma det här med träd och buskar i sin trädgård. Det finns otroligt många vackra sorter, och det är ju rätt lättskötta jämfört med rabatterna. 

Här en variegerad Trädgårdspraktry helt översållad med rosa blommor, bredvid en Schersmin. Även buskar är flyttbara, denna schersmin stod på annan plats i trädgården när vi flyttade hit, och förra våren flyttade vi den ännu en gång, både den och praktryn står nu på annan plats. En annan buskfavorit är Kornell, jag har två olika men den brokbladiga Elegantissima är vackrast med sina vitbrokiga blad. Magnolia (vårprakt!) Syrener är ju svensk sommar, växer snabbt och kräver inte så mycket!

Träd - här en favorit, Purpurapel 

...med så här vackra blommor på försommaren...

....och häftiga röda bär på hösten. Det blir inte så stort så det passar även i mindre trädgårdar. 

Hm, fler av mina favoriter vad gäller träd, som jag har erfarenhet av... Fontänpil (snabbväxande stort träd, skräpar dock lite), Valnötsträd (blir stort), Lönn (finns väldigt många olika sorter, ofta med härlig höstfärg). Japanskt körsbärsträd (ljuvliga rosa blommor på försommaren). Några träd som även passar i mindre trädgårdar är Klotrobinia (bollformad, otroligt vacker!) och Silverpäronträd (lite medelhavsskänsla, kallas väl för Nordens olivträd).
Åh, det finns så många vackra träd,  och ingen trädgård utan träd, det hörs ju på namnet, eller hur? Kanske någon vill tipsa om sitt favoritträd, eller varför inte era favoriter överhuvud taget, vad gäller växter?  

9 kommentarer:

  1. Vilka härliga inlägg dessa "Trädgårdstips" är!!! Kul när det är både mycket text o mycket bilder.
    Några favoriter hos mig är Korstörnet "Sunburst", blir sirligt o alldeles knall-illgrönt!
    Sedan vill jag tipsa om smultron av sorten Rügen som kantväxter. Riktigt snygga, revar sig inte o så goda smultron att äta! 👍Går enkelt att fröså själv.
    Tack för en mycket trevlig blogg!
    Mvh Elin i Trollhättan

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst dina trädgårdstips och det var bra och tilämpliga råd ungefär som jag skulle ha skrivit. Många ungdomar i begrepp att starta en trädgård har stor nytta av denna typ av läsning som är anpassad för en balanserad och harmonisk normalträdgård.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt! vad du kan och så himla fina bilder. Du borde ju jobba med sånt som trädgård, fast det kanske du redan gör. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Fina och bra råd och tips i dina tre inlägg, kan bara instämma.
    Vi planterade ett flertal träd som nyblivna trädgårdsägare, däribland Ullungrönn och Carmencitarönn. Vill man se hur de såg ut går det att söka på 'snabbväxande' på min blogg så kommer man till inlägg om dem.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Viken sommarlängtan jag får när jag ser Dina fina bilder på en underbar trädgård.I Din trädgård finns många av mina favoriter som jag även har här hos mig men Höstanemon saknar jag vore inte helt fel att ha i trädgården.Önskar dig en fortsatt bra dag/Margareta

    SvaraRadera
  6. Många bra tips och funderingar, samt vackra bilder!
    Pioner är så vackra, men som du säjer kort blomningstid.
    Min granne här i Wales har ett stort valnötsträd som ofta ger många nötter, om inte ekorrarna tar dem vill säja.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Tack för tillåtelsen att länka! Jag tycker dina tips är perfekta (även det ovan) så det är med stor glädje jag kan bidra till att några fler får läsa dom!
    Har väl det mesta - och håller med om det mesta - i dagens tips också och vill gärna bidra med att lovorda ett av mina favoritträd; asklönn - Acer negundo - som finns i ett otal bladvarianter t.e.x vit/grönbrokig samt vit/grön/rosabrokig.
    Det bästa med dom är att dom växer enormt fort, dom anses vara dom som växer fortast, så man kan köpa små ex och då är dom billiga i inköp. Dom är tåliga, dom går att beskära, dom blir inte jättestora - och ovanpå det kan man ha dom i vilken jord som helst. Alltså även i vår kalkhaltiga jord här på Gotland, trots att lönnar normalt vill ha jord med lågt Ph-värde.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Nu har jag lagt in en länk - och en fin bild som jag lånade av dig - så jag hoppas du får besök från mina bloggvänner!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Du fick en del att skriva om i detta inlägg med många bra tips, tack för dem.
    Du har en välskött vacker trädgård och fina växter därtill.
    Jag har de flesta av de du har, men inte asklönn, silverpäronträd, rosenflockel
    klotrobinia, koreansk plymspirea m.m. Jag skulle kunna ha hur mycket som helst,
    trädgården är stor men måste begränsa sig, det blir ändå några nya växter varje år.
    Snart får vi 'kavla upp armarna' det blir jobb i trädgården.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!