lördag 17 december 2016

Saffranskladdkaka

Funderar just på vad jag skall baka för gott till julfikat som vi alltid har hos oss, en av juldagarna. Eftersom min systerdotter inte tål gluten skall ju förstås några av kakorna anpassas till det. Kanske det blir denna kaka, som jag gjort någon gång, den var god vill jag minnas ;) 
3,5 dl socker
3, 5 dl glutenfritt mjölmix
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
4 ägg
125 g mandelmassa
200 g smör
1 pkt saffran

Blanda de torra ingredienserna i en bunke, och blanda därefter ett ägg i taget. Riv ner mandelmassan. Smält smöret och häll i saffranet, blanda sen ner detta i det övriga. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Avnjut med en klick grädde!

3 kommentarer:

  1. Mmm... den har jag gjort några gånger och serverat med lingongrädde. Jättegod! Tack för att du påminde mig!

    Njut av fjärde advent.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mums! jag blev bjuden på den igår men eftersom jag går på diet så var jag ju tvungen att tacka nej. Fast det sved.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Godaste gott! Tackar för receptet...
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!