lördag 30 januari 2016

En mus som heter Ove

För det är just vad vi har det! Ingen riktig, levande förstås, där går gränsen... ;) Men en liten, vit kattleksak som blivit mer av en hundleksak, eftersom katterna aldrig bryr sig.. men den - och hans bruna och grå "bröder" som heter Holger och Sune hittas ständigt i Stinas korg. 

Nu var det egentligen bio jag ville komma till. På tal om katter och bio, så vet ni som sett filmen En man som heter Ove, att det är en katt med i den. Jag läste i Royal Canins kattidning om den här katten, det är en Ragdollkatt (som är rätt lika birmor faktiskt) och egentligen är det två katter som har rollen. Det är två bröder, varav den ena är väldigt lättlärd och lydig och kunde väl då ta regi, men den gillar inte att vara i famnen eller knäet, så där fick alltså brorsan hoppa in! Lite kuriosa bara!
Filmen Tjuvheder då, som jag såg häromdan, det var det några som undrade hur den var. Ja, hur skall jag säga.... Det är ingen feelgood-film, tvärtom så är det en bit tuff, hård och kall verklighet som skildras, som många människor lever i. Och den verkligheten skildrades på ett mycket autentiskt och mänskligt sätt måste jag säga, men så är många av skådespelarna amatörer, åtminstone som skådespelare. Poliserna spelas av poliser, socialarbetarna spelas av socialarbetare, och de hemlösa och kriminella spelas av personer med egna liknande erfarenheter. Den kvinnliga huvudrollen spelas däremot av en skådespelare, ja hon fick ju en guldbagge också, vilket jag förstod varför när jag sett filmen; mycket bra prestation av henne! Sevärd absolut!

Man blir påmind om hur bra man har det, och vilken tur det är att man har det som man har det! Tur att man fötts in en socialt fungerande familj, och att inget har hänt på vägen som gjort att man hamnat "fel"... Det är en katt med i den filmen också förresten, och en av de hemlösa odlar växter i en pallkrage utanför sin husvagn. Och tja, det är väl såna saker som gör att filmen känns så äkta och mänsklig, det är helt vanliga människor som du och jag, som råkat hamnat snett...  Stark film! 

Oj, det blev visst ett långt inlägg, det var inte meningen, men det är svårt att fatta sig kort ibland... 

Ha en fortsatt skön lördag ni som kikar in här! 

6 kommentarer:

  1. Alltid roligt/intressant att få höra hur andra uppfattar en film. Jag har ju inte sett en man som heter Ove eller tjuvheder fast jag ska. Spännande att se vad jag tänker. Roligt att du checkar upp katterna liksom Fniss!Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Det är betydligt trevligare med en leksaksmus än med en levande, det vet jag av egen erfarenhet. Den riktige "enögde Joe" bodde ju hos oss ett tag...
    Stina ser nästan påkommen ut, hon kanske vet att hon snott en av katternas leksak!?
    När det gäller film så är det ett överkommet intresse. När vi var yngre så gick vi på bio minst en gång i veckan, nu har jag inte varit påminst 10 år. Vad tycker du, kanske dags nu!?
    kram
    Susie

    SvaraRadera
  3. Såg ett reportage från repetitionen med de båda kattbröderna och deras matte. Intressant. Och de skötte sig väl i filmen som för övrigt var hundra gånger bättre än jag trodde. Näsduken kom till användning flera gånger! Tack för recensionen av Tjuvheder, känner att den inte riktigt är min cup of tea, väntar till den kommer på tv kanske.

    Glad söndag till dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Hmmm, jag har inte sett någon av filmerna.....men nu fick jag tillförlitliga recensioner, tack för det!
    Nej, varför vill inte katter leka med sina kattleksaker?! Precis samma här!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. JA Ove filmen vill jag se. Den andra vet jag inte om jag orkar, ibland blir det mkt sådant i jobbet så därför så orkar jag inte se det. Men håller med man ska vara så glad för den underbara vardag man har!
    Ovemusen har mina hundar med, de tuggas på dem jämnt som små gosdjurför hundar och busleksaker för katter.. mina hundar brukar bita sönder kramdjur men inte dessa de suttar liksom på dem kärleksfullt Ha en fortsatt go söndagskväll!

    SvaraRadera
  6. Det hade jag ingen aning om, så kul att få lite fakta om dessa syskon katter i filmen 'En man som heter Ove'. Jag och Rolf såg den på annandag jul, Lassgård spelar bra men boken var bättre periodvis, 'fniss'
    Ha de/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!