lördag 12 december 2015

Mandelmusslor

Är väl ett måste till jul? I alla fall tycker jag det, de är ju så väldans goda, bara som de är, eller med en klick grädde om man så vill! Jag bakar efter ett recept som jag fått av en kär väninna, det är ett mycket bra recept, med bittermandel istället för vanlig sötmandel. Det blir en riktigt fin mandelsmak och lätta att få ur formen är de med.
Så här lite mandel behöver man mala till en sats. 

Mandelmusslor
225 g smör
2 ½ dl socker
6 ½ dl mjöl
1 äggula
10-25 malda bittermandlar

Blanda ihop allt, jag använder matberedare så går det fort. Tryck ut i formar och grädda i 200-225 grader i ca 8 minuter.


Jag har 17 stycken formar, av avlång modell. Degen räcker nästan precis till tre omgångar*. Bara att dela upp i tre delar, som delas upp i 17 bitar, och platta ut varje bit som lägges i formen och trycks till på kanterna.

* Beror förstås på hur mycket deg man äter... för degen är nämligen ruskigt god... så börja inte ät! Jag gör alltid det misstaget... alltså kakdeg har jag svårt att låta bli, men jag får väl skylla på min mamma, jag är liksom uppfödd med det...;) Alltid när hon bakade, vilket väl var någon gång i veckan eller varannan kanske, så låg det tre prydliga högar med kakdegar från dagens skörd, i köket när man kom hem från skolan. Varsin liten hög till varje unge! Alltså en liten boll av motsvarande var sort hon hade bakat. Mmmm, mumsigt men vanebildande..;)


9 kommentarer:

  1. Åh, vilken nostalgitripp med mandelformar som min mormor kallade dem. Nu blir jag sugen att ta fram hennes gamla formar och baka lite jag med! Tack för receptet!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. En riktig julklassiker tycker jag. Ska nog ge mig på det jag med. Kraaam pia

    SvaraRadera
  3. Åh de är ju så goda! jag har formar liggandes så vad väntar jag på? :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas att min mamma och jag får till en kväll att trycka ut mandelmusslor tsm..en mkt fin o dyrbar tradition för mig!
    Kram från den "kära vännen" 💖

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter mysigt med er mandelmusseltradition, förstår att den är kär för er! Hoppas ni får mysigt!
      Kram namnen!

      Radera
  5. Ja, det är visst många som ser mandelmusslan som ett måste till jul. Själv här jag aldrig förstått storheten med dessa bakverk, men smaken är ju som baken. För min del blir det ingen jul utan struvor, och det är det ju många som inte alls fattar. Tur att vi kan gilla olika.

    Ha en härlig lucia!
    Karin

    SvaraRadera
  6. Inget måste här, men jag gjorde det första gången förra året och det var väldigt gott. Jag gillar också smaken av bittermandel.

    SvaraRadera
  7. Mandelmusslor bakas det här imorgon, degen gjorde jag igår. Men de ska alla ätas med hallonsylt och en klick grädde :) Idag har jag kokat klenor, de är också ett måste i julbaket!
    Trevlig Luciakväll / Kram gittan i skåneland

    SvaraRadera
  8. Mums så gott, gärna fyllda med grädde och sylt till jul!
    Kram Anette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!