fredag 23 oktober 2015

Ett taggigt inlägg

Livet går oftast sin gilla gång, men plötsligt händer det. Det kan vara både roliga saker, eller sorgliga och skrämmande, såsom det som hände i Trollhättan i går. Man blir både ledsen och rädd och undrar vad som händer med oss människor...? Varför vill man döda en annan människa? Varför vill man sätta eld på hus där människor bor? 

Men nu skall detta bli ett inlägg till Blommig fredag - med temat Plötsligt händer det. Jag såg mig omkring här hemma, och insåg att jag helt plötsligt blivit sugen på kaktusar igen. Har inte haft en kaktus på säkert 25 år, men nu har några stycken hittat hem hit. 

Och egentligen passar de mig perfekt. Tåliga och lättskötta, precis som jag tycker en krukväxt skall vara! Ja, så det kan bli, plötsligt ändrar man sig, modet kommer och går och tydligen blir man påverkad av växlingarna... 


Med hopp om en trevlig helg och en snällare värld... 

22 kommentarer:

  1. Trevliga kaktusar och snyggt fotade. Mångfalden bland taggisarna är fascinerande. Jag har försökt avveckla mina i omgångar, men jag är också en kaktusperson så några finns det alltid. Har faktiskt kvar min första som jag fick när jag var sex år gammal. Den är stor och ful nu och får bo i garaget, men jag skulle aldrig göra mig av med den frivilligt.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Har ett stort fat med bara suckulenter på bordet, lite som kaktusar, lättskötta och tacksamma!
    Önskar dig en skön och solig helg...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Fint! jag tycker det ser lite häftigt ut med kaktusar så där i grupp. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jag tänker att kaktusarna är en kontrast till allt det arbete jag förmodar att du lägger ner på din trädgård om sommaren. Lättskötta och kräver inget arbete utan du kan vila och samla nya krafter inför nästa säsong :) Trevlig helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  5. Lycka till med kaktusarna! Jag hade många i min ungdom ända tills den största föll offer för min labrador som hoppade upp i fönsteret och slog ner en STOR kaktus och fick hela nosen full av taggar,,,Jag lovar dig att det var inte kul och det tog lång tid innan nosen blev normal igen! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  6. Kaktusar har blivit väldigt inne! Att ha många samlade på en tex en byrå är ju bara så snyggt! Speciellt i terrakotta krukor ;)

    SvaraRadera
  7. Ja kaktuser er litt undervurderte. Jeg skaffet meg noen i sommer, og de er jo fine med sin skulpturelle form

    SvaraRadera
  8. Kaktusar är trendigt nu! Jag hade också några för ungefär 30 år sedan och tror jag ska skaffa några nya nu. Tänk vad man ändå påverkas av trender!
    Ha det fint i helgen!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Jag lyckades faktiskt få några kaktusar att blomma, för väldigt längesedan, men de tynade bort efter det. Tyvärr, för blommorna var väldigt fina.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Ser fint ut med dina kaktusar i grupp. Själv har jag inga.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Mm, vid mitt senaste besök hos Blomsterlandet/Plantagen eller var det nu var blev det stopp vid kaktusarna. Nu hade jag redan korgen full av annat, hade jag haft plats då hade det blivit några nya för mina fönster. Nästa gång.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Jättefina kaktusar! Visst är det lustigt hur allt går i cykler och hur vi ändrar tycke och smak i takt med det. :)
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  13. Aj aj aj, så 'sticksigt', *fniss*
    Ja du katusar har jag inga, gissa varför, jo jag kan inte låta bli att 'pilla' på dem och då händer det alltid ajajajaj. Sådan är tyvärr jag, kan inte låta bli.
    En gång för ca 20 år sen på en Spanien resa, gick vi i en vacker park med många kaktusar,
    jag säger till barnen och mannen att var försiktiga, RÖR EJ någon kaktus för de är även giftiga
    Vad händer ? Jomenvisst ! Det var dumma jag som fick ett stick som sedan inte ville läka sig.
    Så mina tankar om kaktusar är noll, även om de som blommar är döfina.

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  14. Gillar kaktusar! Dom kan jag med. Dom behöver ingen skötsel, bara lite spontant så där. Fast jag har inga taggiga mer dom där bladkaktussorterna, men det är ju lite samma. Din är stiliga!

    Ja, vad är det som händer? Förvånad, nej, det kan jag inte påstå att jag är, men det gör ju inte det hela mindre förfärligt för det......en tid av mycket oro mer eller mindre överallt känns det som och det har kommit väldigt nära nu.....

    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Kaktuser er "sjarmerende"!

    Ingen mening i det triste som skjer i Sverige nå!

    SvaraRadera
  16. Ja plötsligt händer det. Man ändrar sig om sådant som man har haft en bestämd åsikt om innan. JAg kommer ihåg att jag verkligen avskydde gula blommor i trädgården men nu kan man se gula blommor lite här å där i vår trädgård och då menar jag inte maskrosorna ;)
    Det är förfärligt det som händer i Världen och här i vårt land. Frågan varför kan jag inte svara på men däremot så måste vi ta vara om var dag och om varandra ,Man vet aldrig vad som kan hända..

    SvaraRadera
  17. Lustigt!! Har precis tänkt byta ut mina plast-växter (jo du läste rätt...iof rätt fina fr IKEA) i köksfönstret mot några schyssta kaktusar!! Har inte haft det sedan 70-talet!
    Mindre lustigt är vad som sker i världen- både nära o fjärran...
    Kram fr Namnen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog jättefint med några kaktusar i ditt köksfönster! Och de är ju i princip nästan lika lättskötta som plastväxter ;) Inte har jag tänkt på att du haft plastväxter inte, så nog var de realistiska alltid!
      Kram vännen!

      Radera
  18. Ruskigt det som har hänt och händer! Hoppas godheten tar över överallt! Kram Ewa

    SvaraRadera
  19. Taggarna utåt för alla otrevligheter som händer. /Knatten

    SvaraRadera
  20. Vilken underbar höstträdgård ni har! ♥ Här är nästan alla löv borta och inga blommor blommar, förutom pelargonerna på altanen.. ;-) Vi ska ju gräva upp hela trädgården om några månader... men nästa höst, då hoppas jag den är fin! :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!