lördag 31 oktober 2015

Alla helgons dag


Idag blir får det bli en lugn lördag. Eller hela helgen blir nog lugn för min del. Jag tänder ljus, myser i soffhörnet, kurerar förkylningen. Tänker på alla dem som inte längre finns med oss.

I går kväll var vi sedvanligt ute vid kyrkogården. Eller kyrkogårdarna om man skall vara petnoga. Vi har kära att minnas vid de tre olika kyrkogårdar som finns i Visby, så vi tar alltid en runda till alla tre. Det är så fint och stämningsfullt, när det börjar skymma och alla ljus brinner. När vi kommer hem tänder vi två ljus i trädgården också, ett nere i hörnet där våra kära djur vilar, och ett för makens första dotter, som vi tyvärr inte har en grav att gå till.


I år infaller Alla helgons dag och Halloween på samma dag. Personligen tycker jag egentligen det krockar lite osmakligt, men det är som det är och här firar vi ändå aldrig någon Halloween. Möjligen att barnen klär ut sig och går en bus-eller-godis-runda. Det enda pynt jag brukar ha är ett par pumpor, någon ute och några inne, tycker det är lite fint och höstligt. Dock skär jag aldrig ut några figurer, tycker de är finast naturella. 

4 kommentarer:

  1. Här firas det ingen Halloween. Däremot tänder vi ljus och minns de som har varit oss nära. Både människor och djur. Helgen kommer vi också ta i ett lugnt tempo.
    Önskar dig en fortsatt skön helg :)

    SvaraRadera
  2. Vi firar inte heller Halloween utan tänder ljus för nära och kära istället.
    Det är säkert kul som barn att få klä ut sig lite och det får de gärna göra för mig. Vi myser med ljus och god mat istället, kanske lite godis också slinker ner....
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Jag var ute och for igår kväll efter mörkrets inbrott och på vissa ställen var det helt fantastiskt med alla marschaller. Längs alla "huvudgator" i min närmaste lilla by lös de. Det var som att åka genom en glittrande, glimmande allé av ljus. Så vackert!

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  4. Halsningar kommer fran Polen, de har inte de tre sista bokstaverna i alfabetet, det marker du.
    Hosten ar vacker, men nar alla loven fallit da blir det gratt trist moskt och trakigt, hatar november.
    Darfor rymde jag till Polen detta aret, traffa slakten och ge dem ett handtag med diverse.
    Vadret ar kanon fint varmt soligt, an sa lange . ? ?...
    Haller med dig om hallowen inte borde blandas i Alla helgona helgen, verkligen osmakligt.
    Nar jag kommer hem ska jag visa i bloggen hur kyrkogardarna smyckas till den helgen som gick.

    Kram/Eva evas kvarnaro

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!