måndag 16 februari 2015

Feng shui

  
Det här är inte bara en bukett tulpaner, det är också en chihöjare! 

Den här skänken står på en central plats i vårt hem. Den är det första man ser när man kommer in i köket, från hallen, och här passerar vi när vi går mellan kök och vardagsrum. Här vill jag gärna ha ett vackert blickfång, som tex en bukett blommor, och helst skall det inte ligga en massa prylar som inte hör hemma här... Det blir som ett slags "altarbord" som enligt Feng shui kan ge familjen frid och balans, och en bukett blommor förstärker känslan av harmoni! Har jag lärt mig i Feng shui-skolan inne hos Simplicity ;) 

Jag tycker det är jätteintressant med Feng shui, och skulle vilja lära mig mer. För visst påverkar vår inredning och hemmiljö oss mer än vi tror. Jag behöver bara gå till mig själv, nog mår jag bättre när det är städat och rensat, när det är balans - och när jag har blommor omkring mig! 

Och om jag har fattat det rätt, så skall det i den här bilden finnas alla fem element som behövs för balansen. Nämligen eld (färgen på tulpanerna och den röda färgen i tavlorna), jord (den fyrkantiga formen på tavlorna), metall (metallfärgen på lampan och den vita färgen), vatten (glaset och vattnet), och trä (tulpanerna och murgrönan, och ränderna på panelen). 

9 kommentarer:

  1. wow, vad vackra bilder och inspiration !!! angie vill ha en trevlig måndag från Tyskland

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, man trivs bättre när man har "fixat till" precis som man vill ha det. Även om jag inte är någon utövare av Feng Shui. Däremot kan jag inte låta bli att flytta saker som någon (Rolle) har kommit åt så det står lite fel. Det räcker med att en sak står någon cm åt fel hål, så måste jag ändra det. Vi kallar det att "Gösta" - det är efter min pappa som gjorde precis likadant! *fniss*
    Gissa om jag hade problem i Bonsaisällskapet när medlemmarna bara "slängde upp" sina alster på utställningshyllorna och jag var tvungen att flytta dom och göra snyggt. Det slutade faktiskt med att jag till slut blev "utställningsansvarig" i föreningen! *fniss-fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Jag tror att feng shui är ett namn för det man själv känner känns rätt och det ser man ju på bilden, det är så fint och harmoniskt, och höjd och djup och bredd och inga vantar, nycklar, reklamblad, minneslappar osv, som väl alltid har en förmåga att hamna där dom inte skall vara. Jag tror inte du behöver lära dig så väldigt mycket mer.....Vilket vackert skåp förresten! Sådana gamla klenoder är så fina!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med dig om att man trivs bäst när det är städat och fint. Är också lite intresserad av feng shui, har lite böcker och så att titta i.
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  5. Verkligen en spännande filosofi. Jag har läst en hel del om Feng Shui, tror som du på harmoni och balans. Vem sjutton blir glad och tillfreds med oreda, damm stök och röra. Vacker bukett du visar i en mycket fin tillbringare. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Ja där har du fått 'till det' enligt Feng shui, det blev mycket bra.
    Det är också viktig med Feng shui i sängkammaren har jag hört, hur sängarna står m.m.

    Att må väl är viktigt, kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Instämmer. Balansen är extra viktig på centrala platser i hem och trädgård.
    Hälsningar Luna

    SvaraRadera
  8. Som många av oss bloggare så har du redan Feng shui inom dig! Harmonin finns hos dig. En mycket intressant lära som är viktig för välbefinnandet. Jag hade en gång en sån fin bok om läran som jag lånade ut åt någon som inte lämnat igen den och jag minns inte vem det var!

    Trevlig fettisdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Ja jag skulle vilja lära mig mer om Feng shui...jag gillar verkligen ordning & reda, harmoni & lugn...
    Jättefint hos dig och du har lyckats med din fina lilla hörna där!
    Önskar dig en fortsatt skön vecka....
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!