måndag 19 januari 2015

Mitt lantkök

Jag fick en fråga nu i veckan, om färgen på mitt kök. Aha tänkte jag, vi gör ett inlägg om köket, det var längesen! Tack för det! 


Vårt kök är ett Marbodalkök, som hette Lindö Gul när vi köpte det, för 14 år sedan. Det har hållit sig jättebra, knappt några skavanker alls, trots 2 barn, hundar och katter. Men för 4 år sedan ville jag ha det vitt, och det har jag inte ångrat! Det var mitt projekt när mannen var i väg i Afghanistan i ett halvår. Jag lämnade in dem för sprutmålning på en firma, och färgen, ja det är helt vanlig "klassisk" vit. Vet faktiskt inte själva färgnumret, men det är inga "konstigheter" i form av någon brytning. 
 
Sen målade jag vår panel, med "vanlig" vit Alcro Servalac halvblank och tapetserade med tapeten Selma från Sandbergs. Den är jag också väldigt nöjd med, den är ljus och fräsch och "tar inte över" på något sätt.

 
Närbild på tapeten Selma. 

Ny bricka, från Mio, som jag fick i julklapp. 
I somras så bytte vi ut kaklet mot ett vitt liggande. Jättenöjd där med! Och nu när mannen var hemma över jul så oljade han in bänkskivorna, så de nästan känns som nya. Så sammanfattningsvis så är jag jättenöjd med mitt kök, nästan så det är roligt att laga mat nuförtiden. Men bara nästan ;) 

Nu är mannen iväg utomlands igen, i ett halvår. Hm, undrar om jag skall hitta på något roligt projekt den här gången med? Nej, jag får nog hålla mig till min virkning ;) Vill ni se hur köket såg ut när vi flyttade hit, kan ni kika här. 

19 kommentarer:

  1. Vill också ändra i vårt kök, men det ligger lååångt fram i renoveringslistan. Vi hade tänkt byta luckor ungefär nu, 14 år efter renoveringen, men Ikea ändrade stommarna för några år sedan... Så gick det med den planen!
    Ert kök är riktigt snyggt och så fiffigt att lackera om luckorna. Du får se vad du hittar på den här gången. ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Fint kök! Kikade runt lite på gamla före och efter bilder. Ni har ju gjort ett jättejobb med att rusta upp ert hem. En otrolig skillnad nu mot hur det såg ut då ni flyttade in. Nu är det ljust, fräscht och väldigt fint. Vi behöver också renovera vårt kök som har slitna furuluckor. Hade också tänkt att handla på IKEA, men som sagt de ändrade ju stommarna. Så nu får vi hitta på något annat. :-) / Fifi

    SvaraRadera
  3. Fint kök du har. Roligt att få se. Undra om det är samma lucka som jag har:).
    Oj, sex månader det var lång tid.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Snyggt och fräscht! Tapeten gillar jag också, enkel och hållbar i längden. Klart det är roligare att pyssla i ett trivsamt funktionellt kök!

    Ha en fin ny vecka!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Men vilken fint kök du har! Tapen var ju ljuvlig ja allt är fint.
    Grattis till det!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Ditt kök är superfint! Jag tänker lite bara vad ensamt det måste vara när ens man är borta ett halvår.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  7. Köket är jättefin och jag gillar tapeten! Vi har ingen tapet i köket, bara målat + målad panel.
    Det låter som din man är borta väldigt långa perioder, men ni är kanske vana det. Du kommer säkert på nåt bra projekt ska du se. :)

    SvaraRadera
  8. Det är så fräscht och fint i ditt kök, det blev verkligen lyckat. Hade glömt att du och Margareta tydligen är jobbarkompisar - annars hade vi pratat om dig!! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  9. Så ljust och fräscht och bra jobbat. Förstår jag att du trivs med. Det där med matlagning tycker jag går i vågor. Just nu är jag inte så sugen heller.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  10. Ett kök som man gillar är verkligen viktigt tycker jag. Man är där så mycket. Vi har också vitt sedan ca 5 år (tror jag).
    Gillar brickan!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Ert (ditt?) kök är så jättefint, det är så himla mysigt, jag fick en del idéer nu för vårt kök är väl inte mitt drömkök direkt. Vitt är jättefint och du har så många fina detaljer som gör det läckert och den där inoljningen gjorde han bra, mannen din. Hmm, hitta på nytt projekt när han är borta..........virka låter lugnt och bra! Hoppas han inte är på något "farligt" ställe.
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Hej igen efter långt blogguppehåll!!

    Ert kök är verkligen jättefint!! Funderar som bäst också på lite köksval och det är ju väldigt fint med träskivor!!

    Ha det fint/Marie-Louise

    SvaraRadera
  13. Vilket härligt och fräscht kök ni har! Där skulle man med glädje vilja laga mat! Tapeten var söt, så enkel och tidlös...ja köket skulle man behöva ta en dust med, i alla fall luckorna som lätt blir så slitna. Vi får se när tid, pengar och ork finnes...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  14. Jättefint kök har ni! :-) Nu blev jag nyfiken på din man... på vad han gör, som är borta så länge..

    SvaraRadera
  15. Men vilket fint kök ni har.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Men vilket fint kök ni har.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  17. Hej! Roligt att få se mer av ditt fina kök! Tack för kommentaren hos mig. Ursäkta att jag ställer fler frågor om tapeten....den är dock ett litet mysterium för mig som jag inte blir klok på! Den vita varianten vi såg är glansig i löven, vilket jag inte tycker att din verkar vara. Är det en mer grå botten hos dig och vita löv, eller är den vit med glansiga löv?
    Hälsn. Martina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna ställa frågor! ;) Min tapet har grå botten och vita löv, och den är inte alls glansig på nåt sätt, snarare matt, både det vita och det grå. Tror den heter ljusgrå, men hur den vita ser ut vet jag förstås inte. Lycka till med ditt tapetval!
      Gunila

      Radera
    2. Tack! Då förstår jag! Snygg är den :-)
      //Martina

      Radera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!