lördag 17 januari 2015

Fikabröd+godis=sant!



Den här kakan förenar bägge mina laster, nämligen gott fikabröd och godis! De är knäckiga lite sega kakor med daimbitar i... mmm, det vattnas i munnen bara av att skriva det! Receptet är enkelt, bara blanda ihop i den här ordningen: 

220 g rumsvarmt smör
2 dl socker
4 msk sirap
5 dl mjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 g hackad marabou mjölkchoklad med daimsmak

Dela och rulla ut till två längder som plattas ut lite, grädda i 200 grader i ca 8-11 minuter. Skär dem när de svalnat något, ät och njut!

Receptet hittade jag här! 


9 kommentarer:

  1. Men hur goda ser de inte ut! Spar receptet till rätt tillfälle, tack! Ser ditt handarbete i förra inlägget! Snyggt! Perfekt att ta till när man vill ha något för händer:)

    Ha en fin kväll!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mmm mums så det verkar gott. Nåt jag vill prova på. tack för receptet!
    ~M~

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen mumsigt! Tack för receptet, det ska prövas...
    Jättefina bilder dessutom!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  4. De är så goda de där kakorna. Vi fick cornflakes över när vi gjorde julgodis. Ingen här äter det till frukost (blir inte mätta) så idag gjorde jag cornflakesdrömmar. Goda!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj, vad gott det ser ut. Ska nog ta och testa detta recept imorgon när vi friår främmande.
    Och så har jag lite saffransskorpor kvar. Kan nog gillas.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  6. Var på middag igår hos vänner i Stenkumla och där fick man också en massa "snask". Det var först havtornsparfait dekorerad med små hjärtan till efterrätt. Sen till kaffet (som vi inte dricker, men vi fick annat) var det ett frasigt fodral i form av en strut med grädde med hemgjord jordgubbssylt i. Det var någon gammal gotländsk specialité, som hette nått konstigt. Men just nu kommer jag inte ihåg vad, men jag ska skriva om dom på min blogg och tills dess ska jag ta reda på namnet!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Wow vad gött. Det måste jag testa. /Knatten

    SvaraRadera
  8. Jag tror det är alldeles för gott! Förödande. Tack för receptet!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!