tisdag 9 december 2014

Skumma tomtar

Idag är det Anna-dagen och enligt tradition skall det göras saker med både skinkan och lutfisken... Det är inget jag pysslar med, skinkan den köper jag färdigkokt och lutfisken den lyser helt med sin frånvaro på mitt julbord... 

Men - kom och tänka på en annan tradition, som vi har i vår familj. En liten udda sådan kanske... lite skum till och med. Vi lägger nämligen skumtomtar i papperspåsar, i god tid innan jul. Helst precis i början av december. För se då har man alldeles perfekta, lite hårdsega tomtar precis lagom till jul!

Denna lite udda sed kommer av att vi hade paketkalender som barn, och i vissa av dem var det - förstås -  skumtomtar. Ju längre det lackade mot jul, ju längre hade de varit inslagna i julpapper, alltså var de lite hårda! Så gott och vi alla tre barn har samma lite udda böjelse för dessa hårda tomtar! 

Så - om ni inte redan har lagt i tomtarna i papperspåsar, är det hög tid att göra det nu! 

7 kommentarer:

  1. Lustigt! Jag har samma böjelse:) Gamla skumtomtar är godast... men tyvärr hinner de aldrig bli tillräckligt gamla i det här huset!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Kul tradition! Här gillas inte skumtomtar alls, inte av någon i familjen. Fast dom är snygga att titta på.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Åh var du tvungen att visa skumtomtarna ;) tur att jag har hemma, men tycker som du.
    De ska inte vara så mjukfärska.

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  4. Annorlunda tradition men ändå en tradition. Man får ha vilka man vill :). Jag gillar också skumtomtar, både sega och lite hårda.

    Kram

    SvaraRadera
  5. das sieht sehr lecker aus!!! danke für die tollen inspirationen, eine schöne woche wünscht angie

    SvaraRadera
  6. Fniss! Visst är det underligt vilka saker som blir tradition? Har inte funderat tidigare på hur jag vill ha mina skumtomtar, men jo, lite sega tycker jag nog också är godast.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. *haha* det var ju en rolig tradition. Klart bättre än att lägga fisk i blöt. Jag gillar skumma tomtar men vill nog gärna ha dom mjuka annars går min käke ur led. /Knatten

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!