måndag 22 december 2014

Julgodis

Igår blev det en riktigt slappardag... vi gick i pyjamas typ hela förmiddan och sen gick jag och lilltjejen på bio. Vi såg Tjuvarnas jul - trollkarlens dotter, riktigt bra! Sen mot kvällen tänkte jag se ifatt en del som jag spelat in, har ju knappt hunnit se på teve nu i december... Hann se ett avsnitt av Julbak med Dessertjuryn, men sen gick ögonen i kors och jag somnade en timme på soffan, när gjorde jag det sist? Nåväl, det var skönt! Men nu får det allt bli lite gjort de här sista två dagarna, nu skall här handlas mat, städas och göras julgodis. Skönt med två lediga dagar så här dagarna före jul! 

Bland annat blir det dessa små godbitar, som smakar ungefär som godiset Co-Co. Så här gör man: 
50 g smör
½ dl sirap
½ dl socker
2 dl vispgrädde
200 g kokos
200 g ljus choklad
Blanda smör, grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt koka 5-10 minuter. Rör ned kokosen och bred ut smeten på ett smörpapper och låt stelna i kylen. Dela sen i bitar och doppa i smält choklad.

1 kommentar:

  1. Jag har gjort kola och rocky roads som jag tar med mig till juldagens knytis hos dotter L. De befinner sig i kylen i väl igentejpade burkar för annars blir det inte många kvar! Idag har jag bakat vanliga kanelbullar, skönt efter allt saffransbak som kan bli lite väl tradigt i längden. Men något som inte var tradigt kom med dagens post! Så glad jag blev, tänk att jag... Tack, tack så fint:)

    God jul till dig lilla solstråle!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!