torsdag 29 maj 2014

Rondellen får sig en makeover

Vissa av mina rabatter behöver en riktig makeover inför sommaren. Förutom den vanliga ogräsrensningen så är det en del som skall flyttas eller bytas ut innan det är "för sent", och så behöver kanterna snyggas till. Har redan flyttat en del växter, kantskurit någon rabatt och lagt om någon stenkant och förra helgen var det dags för denna rabatt; Lilla Rondellen. 
Här var det alltså dags för en lite större uppfräschning, så här tillbringade jag några svettiga timmar förra helgen. Här hade min ros Bonica - en av mina äldsta rosor, dött i vinter. Dessutom var lavendeln så ful och risig, och massor av gräs och ogräs har snirklat sig in i den och de lät sig inte rensas. Och när jag ändå skulle byta en massa jord på grund av att jag ville plantera en ny ros på samma ställe, så fick lavendeln sälla sig till samma ställe som rosroten...

Så här såg det ut före. Fin luktolvon, men död ros och risig lavendel full med ogräs...


Efter. Ny ros - det blev austinrosen Wisley, samt ett gäng nya fina lavendelplantor och säkert en fem påsar jord (den befintliga jorden gick inte till spillo, den dressade jag gräsmattan med). Och så la jag om stenranden, vilket jag brukar göra någon gång per år, den blir ju alltid lite ojämn och ful. Luktolvonet fick sig en liten beskärning också så att rosen skall ha rejäl plats. Sedan förut finns här även en Astrid Lindgrenros och den har klarat vintern bra. 
Här ser vi en bild på samma rabatt från "tidernas begynnelse" ;) Till höger luktolvonet som stod här när vi flyttade hit och som jag byggde rabatten runt.  Bonican är planterad och så även någon lavendel. Året kan ha varit 2000- 2001? 

Tillbaka till nuet och till rabatten som nu är päronformad, vilket den blev när trädet skulle få plats. 

Trädet, som är ett Rosenhagtorn, och vackrast på nära håll...  

Nu njuter vi av ledighet, hoppas ni alla får en skön Kristi Himmelsfärdsdag! 

2 kommentarer:

  1. Det ser ju ut som en bra uppfräschning av rabatten. Sånt behövs ibland. Jag ahr mest småfixat idag. Som jag brukar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jättetjusigt - och vilket jobb du lagt ner då när det var varmt och skönt! Det enda jag gjort på 10 dagar är att klippa gräset, både med min åkgräsklippare och med en vanlig motorklippare - och så vattnat alla nya träd förstås. Mer har jag inte hunnit.....så det är tur att man inte har någon visning i år!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!