måndag 21 april 2014

Jag har i alla fall haft stenkul i helgen!

Här i mitt lilla "hörn" har jag tillbringat en hel del timmar denna påskhelg. Grävandes. Minns ni  hur jag planerade rabatten längs detta staket? Jag gjorde en liten "ritning" över hur jag tänkte mig det. Den här helgen har jag skridit till verket, och planterat de större växterna. 
...och det ligger många timmars grävning bakom den här planteringen, för här är det VM i sten! Både grus och stenar, och även modell större bumlingar, ja alla möjliga storlekar har jag grävt upp... mina stackars armar tyckte inte det var så kul, i lördagsnatt kunde jag knappt sova för värk i armarna, men det är ju så svårt att sluta när man börjat! 

Vad blev det då för växter? Träden har jag berättat om förut, det är en Acer Rubrum som står längst bort vid planket, och så den långa spetan närmast här är en Klotrobinia. Det är väldigt hög stamhöjd på den men då är den inte så i vägen för grannarna tänkte jag. 
Mellan dessa träd hamnade en syren, Syringa Villosae "Agnes Smith", samt en Blomsterkornell Cornus "Milky Way". Ja, det blir nog trångt där om några år, men jag tänker att det inte gör så mycket om de växer in i varandra, det får bli ett buskage där som ett insynsskydd i hörnet (om ni undrar så skall det alltså bli kullersten längs med hela rabatten, nu ser det lite konstigt ut).

Hm, stod det inte en ros där i hörnet...? Jo, det gjorde det ja! Men den här syrenen var lite av ett impulsköp (vissa växter måste man köpa på grund av namnet, så är det bara...) så jag gick där och funderade, gick fram och tillbaka längs med rabatten, vart skulle jag ha den någonstans? 

Medan jag funderade så grävde jag upp pipörten som stått vid kattgården och massakrerade delade den i fyra bitar och återplanterade den i nya rabattten, vid Robinian. Jag har länge retat mig på att den röda färgen inte går ihop med den lila nävan som också finns där vid kattgården (jag vet, jag är lite löjlig med färger som inte matchar med varann, men that´s me!) Då fick jag en snilleblixt, där pipörten hade stått blev ett tomrum, nog kan rosen Hansa samsas med Lykkefund och nävan, så det fick det bli! Den kan förhoppningsvis passa bättre med färgen på nävan (?). Ja, vad man jag håller på... ;)
Och medan jag höll på med mitt så passade maken på att svåla av gräset även på den här sidan, och grusa upp med gruset som fanns kvar. Det skall så småningom vara grus ända fram till kattgården. Medan han höll på så kom jag på att där kunde jag ju få ner rosen Louise Bugnet som stått i kruka över vintern, efter att jag tog bort henne från en rabatt i höstas (jag lovade ju då att hon skulle få en ny plats om hon överlevde vintern, och det har hon gjort, så...). Så då fick jag snabba mig att gräva en grop där med, innan gruset kom på... 

...puh, ja, mycket grävande har det blivit! Några av stenarna tog jag tillvara på och gjorde en liten installation av, men det är bara en bråkdel av det jag grävde upp...(Tyvärr är det mest såna här kantiga stenar i vår jord, inte såna där mjuka kullersten, som jag ju behöver massor av, till nya rabatten...)
nya lönnen

Men mellan grävningarna har jag även njutit av fika och lunch utomhus, och av allt som börjar att spira, och så har jag gått och småkikat lite på magnolian, som snart slår ut med sin första blomma! 

Oj, det blev visst en lång utläggning, undrar om nån orkar läsa... Eller gör ni som jag denna helg, prioriterar annat än att sitta framför datorn, i så fall, det gör ni rätt i! Själv måste jag nu sätta igång med bullbak, det kommer gäster i eftermiddag! 

13 kommentarer:

  1. Vilka framsteg! Själv har jag så många projekt jag vill göra -att det igår slutade med att jag planterade om några penseer. Kanske idag är en bättre dag! Tack för inspiration! kram *piah*

    SvaraRadera
  2. Oj, vad du har jobbat på. Vi är också "stenrika". Så fort man ska gräva så måste spettet fram. Vi har runda stena men önskar att vi hade sådana som du, platta, kantiga. Konstigt att man alltid vill ha det man inte har själv ;)
    Här prioriteras inte datorn i första hand , nu är det trädgård som gäller men när kroppen säger i från så blir det en liten stund framför skärmen.
    Det ska bli kul och följa ditt grävande och planterande.
    Ha en det bäst!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är så roligt att läsa om dina projekt! Det kommer bli så fint, snygga växter du köpt.
    Jag ska klippa gräset idag:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Underbart inlägg! Och så jäkla fint det blir!! Fina träd har du valt och det enda jag reagerade på var att det blev så tättplanterat, men det förklarade du ju direkt. *fniss*
    Det din gubbe hade gjort så också väldigt snyggt ut, ni kommer få en fantastiskt vacker och välplanerad och lättskött trädgård!
    Själv har jag också hållit på med sten, så nu är jag inne och vilar mig ett tag. Fast just idag blev det bara att flytta lite småsten, så det var inte alltför tungt. Nä, nu ska jag ut och så.....det gäller ju att passa på när det är vindstilla!
    Susie

    SvaraRadera
  5. du har det så fint i trädgården!
    ~M~

    SvaraRadera
  6. Vilket jobb, men resultatet blir fint! Så snyggt!

    SvaraRadera
  7. Vilket jobb! Skönt med det fina vädret,
    Och fint gör ni. Åsa

    SvaraRadera
  8. Det där blir ju kanonbra. Jättesnyggt! Och jag gillar när man planterar lite för tätt. Det är roligare att grena ur när det blir för mycket än att gå och vänta i åratal på att det växer ihop. Tycker jag.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  9. Hej, kikar in och sänder en hälsning från oss på Irland. Vi har upplevt mkt vackert här och har haft tur med väder. Hemresan blir den 25 och då är vi nöjda.

    Så mycket kul ni haft med stenarna och fint blev det också.
    Hmm ja stenar har vi också sett en del här på Irland, hi hi . . .

    Kram/ Eva (Kvarnaro)

    SvaraRadera
  10. Ser fint ut! Jag tycker allt att de kantiga stenarna är väldigt vackra också med krukor på./Susanne

    SvaraRadera
  11. Så fint det är med all sten i trädgården. Men jag förstår dig när de gömmer sig under jord och ska grävas bort. Här hemma har vi samma problem MEN här har idioterna som byggde vårt hus, hällt ut överflödig betong när de gjorde betonggrunden.... blir man less eller vad. Stora betongblock som man inte får bort utan att spränga eller ta grävare. Men men, nu ska det väl inte behövas grävas så mycket mer i trädgården.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  12. Härligt att gräva och plantera! Jag har mestadels gått dubbelvikt hela helgen, vilket ryggen talar om inte var så smart idag... men det blev ju bra! Jag har brottats med Ginnalalönnens rötter eftersom jag skulle gräva bort ett par plantor Pärletternell som inte alls var fina där de stod intill stammen - att gräva under DEN rönnen är ingen barnlek, rötterna är ytliga, sega, och oändligt många... Men skam den som ger sig "blink" Nu kan plantorna få flytta till dottern i stan och jag kan plantera något annat där (bland alla rötterna, hur tänker jag nu..) Får väl fröså någon perenn där i värsta fall. Annars har jag ungefär samma stenproblem som dig, de finns här i mängder och ALLTID där man vill plantera ett träd, skumt! Våra är iofs runda men de är väldigt gula och fula av leran i jorden så de är inte till anv. de heller.

    Ha en fin vecka / Kram gittan

    Det blir förresten inget Gotlandsbesök i sommar, vi var visst sent ute (i början av mars) och de flesta prisvärda boendena var redan fullbokade!

    SvaraRadera
  13. Så roligt det är att få följa dina trädgårdsprojekt. Och så himla bra det blir!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!