fredag 7 mars 2014

Ödmjukhet

"Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar." källa: Wikipedia

Jag inbillar mig att jag har en ganska ödmjuk inställning till min trädgård. Jag försöker skynda långsamt och inte göra större projekt än att jag kan ro dem i land. Jag försöker också ta reda på hur växterna vill ha det och ge dem rätt förutsättningar, även om jag ibland provar lite efter eget huvud, och ibland blir det förstås fel...
Vilken tur att det finns kunskap och inspiration att inhämta - i bloggar, böcker och trädgårdstidningar! Och idag låg det en alldeles ny och färsk Allers Trädgård i brevlådan när jag kom hem. Fredag, solen skiner, en bukett nya tulpaner står på bordet, och så en ny tidning - härligt! Eftersom jag tog en promenad (i blåsten) hem så kan jag göra Casper sällskap i soffan, med gott samvete! Skall bara göra lite eftermiddagsfika först ;) 
Fler tolkningar om ödmjukhet hittar du här!

14 kommentarer:

  1. Du har så rätt så rätt och jag tycker att även kissen ser väldigt ödmjuk ut där i soffan!
    Trevlig helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Att skynda långsamt i trädgården låter sannerligen ödmjukt. Där har jag uppenbarligen lite att lära...
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  3. Verkar som ett mkt klokt tänk om trädgården och visst är det inspirerande att läsa olika tematidningar. Man kan få lite nya idéer och inspiration. Helfin kisse som ligger där i soffan. Han ser ut att trivas.
    TREVLIG HELG ! / Marie

    SvaraRadera
  4. Samma tidning låg i min brevlåda också,tillsammans med Fixa vår o Leva Bo.Kvällen o helgen är räddad,ska njuta av dom tillsammans med lite gott i glaset.

    Ha en fin helg.
    Kramiz Marianne

    SvaraRadera
  5. Ja, det er bra at man erkjenner behov for en smule rettledning i hagefagets kunst!

    SvaraRadera
  6. Skynda långsamt är bra. Mysigt ni har det.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Hur är det egentligen? Har du intervjuat Casper någon gång ang. hans inställning till saker och ting? Av bilden framgår absolut ingen ödmjukhet trots bästa platsen i finaste soffan :-))!
    Nåja. Ni kan säkert samsas där tillsammans ändå ;-))! /Anja

    SvaraRadera
  8. Att ödmjukt skynda långsamt i sin trädgård och lyssna på vad växterna vill ha låter som en bra filosofi. Och att få krypa ihop bredvid kissen efter en promenad låter superbt!
    Ha en härlig helg i vårens tecken!
    Annika

    SvaraRadera
  9. Det ser vaaaaansinnigt skönt ut att få lägga sej där i soffan med den tidningen. Ha det gott. /Knattten

    SvaraRadera
  10. Hej du! Nu har jag suttit här i över en timme och läst alla dina gamla trädgårdsinlägg. Så vansinnigt inspirerande! Gillar ALLT med din trädgård, såväl rabatter som stenkanter och gruspartier. Så himla fint ni har gjort!

    På återseende, och med önskan om en skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Härligt fredagsmys här ja. Själv har jag sagt upp alla mina prenumerationer nu. Men har några gobitar kvar att bläddra i. ;) kram *piah*

    SvaraRadera
  12. Ja, det är inte dumt med fredagsmys i soffan! Bästa tidningen, en stor kopp te och kisse på magen.

    Önskar dig en solig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Man kommer långt med ödmjukhet.
    Ha en fin dag
    Kram meta

    SvaraRadera
  14. Tänkvärda ord!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!