fredag 28 mars 2014

Måttfullhet

Måttfullhet är temat i veckans Blommiga Fredag. Hm, kniviga temat ibland, måste gå till Wikipedia och kolla om jag hittar något som jag kan spinna vidare på...
"Måttfullhet handlar om att lägga band på sig själv och att inte alltid ge uttryck för sina lustar...."  
Tja, inte alltid lätt när trädgårdslusten slår till, eller när det kliar i fingrarna och man råkar hitta ännu en urfin alunrot i plantskolan, fast man vet att det redan står typ sju stycken hemma i krukor, som skall ner i jorden någonstans... 
...eller bara inte kan avstå från att klicka hem ännu en pion från nätet...eller att man faller för frestelsen och köper ännu en trädgårdstidning fast man har läst "att göra i april" i ett antal tidigare årsmodeller....
Jag läser vidare att "Måttfullheten är återhållsam och besinnad, men även känslig och ödmjuk" 
Ja, jag vet i alla fall vilka växter som inte går under denna beskrivning, vi har tex lammöra, silverarv och vitpytta... som har en tendens att sprida sig och ta över fullständigt, dessa tre har jag både provat och grävt upp igen.... Nu har jag i och för sig återplanterat lammöra igen... (hm, det var det där med att lägga band på sig...)
Och till slut hittar jag det i Wikipedia... "Att vara måttfull är att enligt Aristoteles vara fullkomlig"  Ah, där har vi det! Pionen är måttfull!! 

5 kommentarer:

  1. Ja det er ikke lett å besinne seg, men det er man hagegal så er man hagegal :) Flotte bed du har.

    SvaraRadera
  2. Härligt inlägg! Jag hade också tankar på pionen:).
    Ha en skön helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så underbara bilder! Ha en riktigt trevlig helg! Kram Nina

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt sköna bilder! De riktigt doftar sol och sommar!
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  5. Fullkomment vakkert bilde av peonen :-) Så lekkert med alunroten under.
    Lammeøre fortjener naturligvis en ny sjanse! Måtte le av dine beskrivelser, særlig om å kjøpe hageblad og lese om "hva å gjøre i april" for n'te gang...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!