söndag 10 mars 2013

Ett sött inlägg


Rosa maränger till söndagsfikat, det är väl sött så det förslår...

Marängerna kom till pga av att jag fick en del äggvitor över häromdan, när jag gjorde glass till gårdagens efterrätt.  

Tobleroneglass gör jag så här:
Vispa 5 äggulor med 1 dl strösocker pösigt. Vispa 5 dl grädde ganska hårt och vänd ner i äggsmeten. Smält Toblerone (ca 250 gram) och blanda det med hälften av krämen. Hacka en Toblerone i bitar och lägg dessa i en rund form med löstagbara kanter (i botten på formen lägger jag ett bakplåtspapper först) och häll över Tobleronesmeten. Därefter smaksätter jag den andra halvan med lite vaniljsocker och häller denna smet överst. In i frysen. Detta blir ungefär 10-12 bitar. Avnjutes förslagsvis med maränger och lite kolasås...sött blev det men det verkade vara uppskattat =)

8 kommentarer:

  1. Tackar för receptet :) Måste testas.kram

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter! Jag är mycket för sötsaker:)). Tack för receptet.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Sött och smaskigt hos dig också, ser jag. Själv har jag roat mig med att göra macarons, och det är ju nästan maränger det med.

    Ha det bra. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag läser och dreglar,ähh slurp, smaskigt hmm...
    Verkligen söta saker.
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Oj, det där lät ju hur gott som helst. Har precis suttit och smaskat i mig dajmglassen som fanns kvar + det lilla av Ben & Jerrys cookie dough som lämnats....... Vi har börjat köpa glass i stället för lördagsgodis! Måste ju vara mycket nyttigare ;D

    SvaraRadera
  6. Åååå fasen. Du vet hur mycket jag gillar sött. Så jag bockar o bugar för receptet. /Knatten

    SvaraRadera
  7. Hjälp! Jag som skulle hålla igen lite..Nu blev man ju sugen på sött. Fina bakverk du gjort. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  8. Mmm, den glassen ser verkligen god ut! Vi brukar ofta köra med efterrätter på söndagar :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!